contact   naar heemkundenispen.nl Nispen Remembers 75 jaar bevrijding Home Home

Over de foto

Leden van toneelvereniging Onderling Kunstgenot uit Nispen poseren vanwege hun deelname aan de Bevrijdingsoptocht te Nispen op 12 mei 1945 ter gelegenheid van het einde van de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Op 1e rij zittend: Willem van Eekelen; Willem Verhoeven; Kees Scheepers, 2e rij staand: Johan Goossens; Sjef Michielsen; Janus Nieuwlaat; Louis Uijtdehaag; Stan Michielsen; Wim Uijtdehaag, 3e rij: Johan Matthijssen; Harrie Palings; Louis Schepers en Addy Wagenaar-Vos. De afbeelding is opgenomen in de Beeldbank Nispen onder nummer F0572.

Home  >  Verhalenroute  >  Verhaal 20  >  Leve de vrijheid!

Meer informatie over dit onderwerp

Over Marie Konings
Marie Konings was veertien jaar oud toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. De gebeurtenissen tijdens deze periode maakten een dusda­nig diepe indruk op haar dat zij besloot haar eigen ervaringen en die van haar familie vast te leggen in de vorm van een dagboek. Zij werd in 1925 geboren als oudste telg uit het gezin van Antonius Konings en Elisabeth van de Brand, dat uit acht kinderen be­stond. In de boerde­rij aan de Bergsebaan nummer 34, het huidi­ge huisnummer 136, woonden ook de ouders van Antonius Konings in. In haar dagboek schetste zij een duidelijk beeld van de ingrijpende gebeur­tenissen in die buurt, de Heikant, en in Nispen en omstreken. Daarnaast hield zij de voor­naamste nationale en internationale ontwikkelingen bij. Ook schreef zij teksten op van gedichten en liedjes die ze las of hoorde en nam zij enkele artike­len over uit de kranten. Marie huwde later met Karel van de Sanden en werd moeder van een groot gezin aan de Nigtestraat. Haar interesse voor het verleden bleef altijd aanwezig. Marie overleed op 1 januari 2015.

De bijgaande foto van Marie van de Sanden-Konings is afkomstig van het gedachtenisprentje dat naar aanleiding van haar overlijden is gemaakt.

#top

Contact     Over deze site     Volg ons